The Council


عنوان The Council اولین ساخته استودیوی نوپای فرانسوی BIG BAD WOLF است. این بازی که در سبک ماجرایی و تعاملی داستان محور قرار دارد، توسط Focus Home Interactive به صورت اپیزودی منتشر خواهد شد. آنچه شما در ادامه مطالعه می‌کنید، نقد و بررسی اپیزود اول این بازی با عنوان THE MAD ONES است. در نگاه اول عنوان The Council شباهت‌های زیادی با عناوین منتشر شده در این سبک دارد، ولی وقتی وارد بازی می‌شوید، به جزئیاتی بر خواهید خورد که آن را از دیگر عناوین این سبک متمایز می‌کند. همان‌طور که سازندگان بازی هم در تبلیغات آن اشاره کرده‌اند، این عنوان اثری پیچیده است؛ چه در داستان‌سرایی و چه در گیم پلی بازی.
The Council یک بازی داستان محور است که البته با تجربه تنها یک اپیزود از آن نمی‌توان به خوبی داستان را تحلیل و بررسی کرد. با این وجود، داستان بازی ویژگی‌های بارز خود را در همین اپیزود اول نشان می‌دهد. داستان The Council درباره اتفاقات مرموزی است که در یک شورای ماسونی در اواخر قرن 18 میلادی در جریان است و شما در نقش «لویز دِ ریشه» فرانسوی (Louise de Richet) به دنبال کشف حقایق هستید. همین که با داستانی مرموز در قرن 18 میلادی سر و کار داریم خود نکته جذابی است، اما جذابیت داستان این بازی تنها به این موضوع ختم نمی‌شود. داستان این اثر، روایتی پیچیده مملو از دیالوگ‌های سنگین و پر رمز و راز است. همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، تصمیم‌گیری برای داستان بازی در اولین اپیزود کار بسیار سختی است، به خصوص اینکه روایت آن از پیچیدگی خاصی بهره می‌برد؛ اما هرچند مخاطب با قصه‌ای سرراست سر و کار ندارد، ولی پیچیدگی‌های داستانی بازی آن‌قدر هم بغرنج نیست که مانع تجربه لذت بخش بازی شده و چیزی از قصه آن دستگیرتان نشود. از دیگر ویژگی‌های جالب بخش داستانی The Council، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده آن است. به خصوص که شخصیت‌های تاریخی مهمی مانند «جورج واشنگتن» رئیس‌جمهور امریکا و «ناپلئون بناپارت» جوان در این شورای سری وجود دارند. علاوه بر این افراد مشهور، دیگر شخصیت‌های بازی نیز در طول داستان به خوبی پرداخته شده‌اند، به طوری که در انتهای اپیزود اول بازی شما به خوبی با رفتار و کردار آن‌ها آشنا شده و قادر خواهید بود در ادامه داستان تصمیم‌های مهمی را اخذ نمایید. از آنجایی که بازی تعاملی است، از این رو تصمیم‌های شما در روند پیشبرد داستان و رخ دادن اتفاقات آن دخیل بوده و افراد مختلف قادر هستند مسیرهای متفاوت داستانی را در این عنوان تجربه کنند. دیالوگ‌های The Council بسیار سنگین و پر محتوا بوده و از آنجایی که روایت آن در قرن 18 میلادی اتفاق می‌افتد، شاهد جملات و کلماتی ثقیل هستیم که نیاز به دانش خوبی در زبان انگلیسی برای درک معانی آن‌ها است. در کل داستان بازی و روایت پیچیده آن بسیار جذاب بوده و مخاطب خود را برای پایان داستان و ادامه دادن دیگر اپیزودها تا کشف نهایی رمز و راز این اثر همراه خود نگه می‌دارد.


همان‌طور که در ابتدای این نوشتار به آن اشاره شد، علاوه بر داستان بازی، شما با گیم پلی چندلایه و پیچیده‌ای روبه‌رو هستید که فراتر از یک اشاره و کلیک ساده است. معمولاً عناوین این سبک یا مانند ساخته‌های TellTale دارای گیم پلی ساده‌ای هستند یا مانند Life is Strange با افزودن مکانیسم‌های خاصی به این بخش از یکنواختی و سادگی خارج می‌شوند؛ اما گیم پلی The Council با آنچه که تا کنون در بازی‌های این ژانر تجربه کرده‌اید متفاوت است. سازندگان بازی با افزودن المان‌های نقش‌آفرینی به اثر خود، تعریف تازه‌ای را از ژانر ماجرایی تعاملی ارائه می‌دهند. در بازی شما می‌توانید سه کلاس مختلف دیپلمات، کارآگاه و کاوشگر علوم غریبه را انتخاب کنید. هر کدام از این کلاس‌ها مهارت‌های خاص خود را دارند که در طول بازی می‌توانید با استفاده از امتیازهای مهارتی (Skill Point) در طول هر مأموریت آن‌ها را ارتقاء دهید. البته می‌توانید مهارت‌های دیگر کلاس‌ها را نیز ارتقاء داده و از آن‌ها در بازی استفاده کنید اما برای ارتقاء کامل هر مهارتی که در کلاس انتخابی شما نباشد، مجبور به هزینه کردن امتیازات مهارتی بیشتری هستید. استفاده از این مهارت‌ها در حین بازی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در مواجهه با افراد مختلف می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های مهم خود از این ویژگی‌ها بهره ببرید و مسیر گفتگو رو به سمت پیروزی خودتان تغییر دهید. از دیگر سو با کمک گرفتن از این مهارت‌ها می‌توانید کارهای اضافی در بازی انجام دهید؛ مثلاً مهارت قفل باز کردن خود را ارتقاء داده و از آن برای باز کردن جعبه‌ها و درهای قفل شده استفاده کنید. این امر تأثیر مهمی در روند داستانی بازی داشته و باعث پیچیدگی بیشتر گیم پلی آن نسبت به دیگر عناوین هم سبک خودش می‌شود.


استفاده از مهارت‌ها و تلاش برای پیروزی در یک بحث، نکته‌ای کلیدی در ساختار گیم پلی بازی The Council است که برای استفاده درست از آن‌ها گاهی مجبور هستید تلاش مضاعفی نمایید. هرچند در این عنوان خط سلامتی وجود ندارد ولی در آن از مکانیسمی استفاده شده که برای بازیکن محدودیت ایجاد خواهد کرد. شما به عنوان کاراکتر اصلی بازی دارای تعداد محدودی تلاش هستید که با عنوان Effort Point شناخته می‌شوند. بسیاری از تصمیماتی که در گفتگو با افراد باید بگیرید منجر به استفاده از یک یا چند عدد از این تلاش‌ها خواهد شد و پس از چند بار استفاده تعداد تلاش‌های ممکن برای پاسخ‌گویی به سؤالات یا کشف رمز و راز، تمام خواهد شد؛ اما نگران نباشید چرا که سازندگان مکانیسمی را در بازی طراحی کرده‌اند که مانند سیستم سلامتی عمل کرده و تلاش‌های از دست رفته را جبران می‌کند. در بازی چهار نوع ماده مصرفی قرار داده شده است که باید هنگام گشت و گذار در محیط آن را برداشته و در زمان لازم از آن استفاده کنید. مثلاً وقتی نوار تلاش شما کاسته شده می‌توانید از Royal Jelly استفاده کرده و دو عدد تلاش به نوار خود اضافه کنید. پیچیدگی‌های گیم پلی بازی به همین‌جا ختم نمی‌شود. هر یک از شخصیت‌های که در مقابل شما قرار می‌گیرند دارا نقاط ضعف و قوتی هستند؛ مثلاً یک نفر در برابر منطق مصونیت دارد و نمی‌توان از طریق گفتگوی منطقی با او وارد مذاکره شد و او را قانع کرد و دیگری در برابر روانکاوی و صحبت‌های روان‌شناسانه ضعف داشته و به راحتی از این طریق تسلیم شما می‌شود. در حین گفتگو با افراد چند گزینه به شما نمایش داده می‌شود که برخی از آن‌ها نیاز به مهارتی خاص دارد که باید آن را ارتقاء داده باشید. کلید برنده شدن در گفتگوها و رسیدن به هدف، شناسایی نقاط ضعف و قوت افراد و استفاده درست از مهارت‌ها و تلاش‌های موجود است. در هر اپیزود بازی چند مأموریت قرار دارد که باید با موفقیت آن‌ها را به انجام برسانید. برای انجام هر مأموریت علاوه بر استفاده از مهارت‌ها باید در محیط هم به خوبی گشت گذار کرده و حتی‌الامکان لوازم مختلف را جمع‌آوری کنید چرا که بسیاری از آن‌ها در طول مرحله به کمک شما خواهند آمد. این مکانیسم‌های جدید و پیچیدگی آن‌ها است که باعث شده این بازی یک عنوان ماجرایی تعاملی ساده نبوده و تجربه کاربری جالبی را برای شما رقم بزند.


عنوان The Council  جلوه‌های بصری زیبایی را به مخاطب خود ارائه می‌دهد. طراحی هنری بازی بی‌نظیر است و به زیبایی سبک معماری و پوشش قرن 18 میلادی را نمایش می‌دهد. در طراحی هنری تالارها، اتاق‌ها، راهروها، میزها و ... به جزئیات فراوانی دقت شده تا آن فضای قرن هجدهمی داستان به‌خوبی تداعی شود. طراحی سه بعدی و تکنیکی بازی در کنار طراحی هنری زیبای آن سهم بسزایی در انتقال بی‌عیب و نقص این تجربه به مخاطب دارد. بر خلاف بسیاری از سازندگان که در بخش گرافیک تکنیکی حرفی برای گفت ندارند، The Council با ارائه تصاویر بدیع و زیبا شما را به وجد خواهد آورد. سازندگان بازی تمام تلاش خود را در این بخش صرف کرده و الحق که اثری جذاب را به مخاطب خود ارائه می‌دهند. طراحی شخصیت‌ها نیز مانند طراحی محیط بازی از کیفیت بالایی برخوردار است و سازندگان با طراحی یک رابط گرافیکی جذاب در بازی این امکان را فراهم کرده‌اند که مخاطب از انجام بازی بیشترین لذت را ببرد. هرچند اشکالات جزئی در بخش گرافیکی بازی به خصوص در انیمیشن‌های حرکت و صورت کاراکترها دیده می‌شود ولی از آنجایی که با بازی مستقلی روبه‌رو هستیم، به راحتی می‌توان از آن صرف نظر کرد.
در بخش صدا و موسیقی نیز The Council مانند دیگر قسمت‌ها به خوبی ظاهر شده است. موسیقی بازی همان نواهای دلنشین موسیقی کلاسیک مختص این دوره زمانی را برای مخاطب می‌نوازد و به خوبی با فضا و داستان بازی هماهنگ است. از سویی صداپیشگی شخصیت‌های بازی بسیار جذاب و دل‌نشین است. از آنجایی که در این شورا افراد مختلفی از کشورهای متفاوت حضور دارند، گویش‌های به کار رفته برای شخصیت‌ها بسیار مهم بوده و بخش صداپیشگی این عنوان از انجام این مهم کاملاً موفق بوده. صداپیشگان توانمند بازی توانسته‌اند با دقت در جزئیات، کاراکترهای بازی را باورپذیر کرده و موجب درک داستان و فضای خاص بازی شوند.
عنوان The Council اثری زیبا، متفاوت و البته پیچیده است. اگرچه ژانر این بازی ماجرایی تعاملی است اما با توجه به مکانیسم‌های پیچیده‌ای که در آن به کار رفته و افزودن المان‌های نقش‌آفرینی به این عنوان، آن را از دیگر عناوین هم سبک خود متمایز می‌کند. داستان مرموز بازی که در فضای قرن هجدهم میلادی و دوران انقلاب فرانسه روایت می‌شود و ماجرای اتفاقات عجیب درون یک شورای سری است، جذابیتی خاص به بازی بخشیده است. موسیقی گوش‌نواز کلاسیک بازی و صداپیشگی جالب توجه آن در کنار جلوه‌های بصری زیبا و طراحی هنری بی‌نظیر معماری و پوشش سده 18 میلادی، همه و همه در کنار هم اثری خلق کرده‌اند که حتی اگر طرفدار سبک ماجرایی هم نیستید بهتر است آن را تجربه نمایید. پیشنهاد می‌کنم اگر فرصت دارید، اپیزود اول این بازی را تهیه کرده و در ایام نوروز از تجربه آن لذت ببرید.